- Algemeen
- Productinformatie
- Tuinbeheer
- Land- & tuinbouwmachines
- Sport- & golfterreinen
- Zwemvijvers & -baden
De verbintenis tussen Avant Machinery en Yanmar wordt nu al een geslaagd huwelijk genoemd. Voor de groensector wordt het een praktische één-loket-formule: je kan immers bij dezelfde dealer terecht voor de aankoop én de service van een Avant kniklader of een Yanmar tractor. Daarmee zet de ‘Verborgen parel van Harelbeke’ een flinke stap richting groensector en vervult het de eigen groeiambitie op geloofwaardige wijze.
Toen Avant Machinery tijdens de persdagen in Sint-Truiden aankondigde, dat het voortaan ook de compacte tractoren van Yanmar zou verkopen, was dat een complete verrassing. De firma werd door Europese hoofdkantoor van Yanmar in het Nederlandse Almere benoemd tot exclusief verdeler voor België en Luxemburg. Zaakvoerder Tom Raepers vindt het een logische uitbreiding van het gamma machines voor de bouw-, landbouw- en ook groensector in brede zin van het woord. Het is ook een stap die aansluit op de groeiambities van het familiebedrijf, dat zichzelf al vele jaren profileert als markleider in het segment compacte knikladers.
Yanmar, dat eind vorige eeuw opgericht werd, is geen onbekende in de agrarische sector. De firma is vanaf 2011 in onze contreien actief als producent en leverancier van landbouwmachines. Het programma compacte tractoren loopt van de 766 kg wegende SA221 met 16 kW (22 pk) motorvermogen tot de 2400 kg zware YT359 met zijn 44 kW (60 pk) sterke motor. Het meer dan een eeuw oude en van huis uit innovatieve Japanse bedrijf heeft een vijftal compacte tractoren speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. De kleinste modellen hebben een hydrostatische transmissie, bij de grootste machines is dat een i-HMT-Vario (hydraulisch mechanisch). Het resultaat zijn soepele overgangen met een optimaal vermogen tijdens diverse snelheden. Yanmar noemt de toepassing van de i-HMT-Vario bij tractoren onder de 50 pk een regelrechte wereldprimeur.
Door hun vierwielaandrijving hebben de tractoren van Yanmar een zeer korte draaicirkel. Er is keuze uit modellen met canopy of een comfortabele en ruime cabine met airconditioning.
De drie nieuwere YT-machines hebben allemaal een Stage V dieselmotor en hun maximale rijsnelheid ligt rond de 30 km/uur. Op de vraag aan zaakvoerder Tom Raepers waarom de keuze op Yanmar is gevallen, antwoordt hij: “We geloven enorm in dit merk, om twee redenen. Allereerst zijn de Japanse tractoren complementair aan ons huidige aanbod. Een Yanmar bestrijkt grote oppervlaktes, terwijl een Avant flexibel is. Bovendien situeert het merk zich – net zoals Avant – in het hogere segment. De afwerking van de tractoren doet denken aan een auto, met zachte materialen en onderdelen die naadloos op elkaar aansluiten. Onze ambitie is glashelder: op korte termijn een netwerk van Yanmar-dealers uitbouwen dat België en Luxemburg dekt. Dat hoeven overigens niet altijd bestaande Avant-verdelers te zijn.”
Avant Machinery had bovendien nog een bijzonder nieuwtje, namelijk de komst van de grootste kniklader in de vorm van de 800-serie. De zaakvoerder daarover: “De 800 is de grootste en sterkste kniklader uit de geschiedenis van Avant, met bijna 2 ton hefvermogen en een hefhoogte van 3,5 meter.” Dat laatste is te danken aan de telescooparm over een lengte van 825 mm hydraulisch uitschuifbaar is. Het scharnierpunt op 3,5 m hoogte maakt laden en lossen van hoge lasten mogelijk, zoals bijvoorbeeld op vrachtwagens, mengvoederwagens enzovoort. Om daarbij problemen te voorkomen is de machine standaard voorzien van self levelling. Ondanks de forse prestaties blijven de afmetingen van de machine zeer compact, met een breedte van slechts 1,5 m, een lengte van 3,4 m en een hoogte van 2,2 m. Het gewicht blijft beperkt tot 2.500 kg.
De Finse fabriek van Avant biedt wereldwijd vooralsnog keuze uit twee modellen in de 800-serie. De Avant 860i met zijn Stage V motor is speciaal bedoeld voor de Europese markt, die op emissievlak zeer streng is. Deze 860i heeft een common-rail dieselmotor met turbocompressor: de Kohler KDI 1903 TCR motor van 42 kW (57 pk). Dat biedt aanbouwwerktuigen – er zijn er circa 200 in het Avant-programma – een hydraulische olietoevoer van 80 l/min. De nieuwe kniklader heeft twee rijsnelheden met een maximum van 30 km/uur via de hydrostatische aandrijving (Optidrive) met vier hydraulische wielmotoren van Avant. De 800-serie is standaard uitgerust met het Avant snelkoppelsysteem. Als optie komen snelkoppelsystemen, zoals Euro 3, beschikbaar. De hydraulische slangen zitten aan een multi-connector gekoppeld. Die maakt het mogelijk om met één enkele handbeweging en zonder olieverlies het aanbouwwerktuig te wisselen.