Platform voor de tuin- en groenprofessional

NL | FR

Nieuws

Waar het om draait: de band met de klant

greenpro-yanmar-C50-dumper
Met de krachtige en duurzame C50R-5A viert Yanmar dat het al een halve eeuw compacte dumpers bouwt.

Tekst | Pieter de Mos 

Beeld | Yanmar Construction Equipment Europe

19 november 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Het dealernetwerk versterken en waar nodig uitbreiden. Want de band met de klant is waar het om draait. Het is misschien wel de belangrijkste opdracht die Julien Lefebvre, regiodirecteur Frankrijk en Benelux voor Yanmar Construction Equipment Europe, zichzelf bij zijn aantreden heeft meegegeven. Wat dat precies inhoudt voor de tuin- en groensector, vertelt hij in samenspraak met Bart Verstraete, commercieel directeur Benelux.

Als wereldwijd merk werkt Yanmar Compact Equipment EMEA in Europa samen met meer dan 170 dealers in 37 landen. Het is een multinationale aanpak, die erop toeziet dat er altijd en overal een nauwe relatie met de klanten kan worden onderhouden. Het resultaat is dat Yanmar, als producent van compacte graafmachines, wielladers en dumpers, een diep inzicht heeft gekregen in de bijzonderheden van uiteenlopende marktsegmenten. Dat komt de kwaliteit en het gebruiksgemak ten goede, en via het dealernetwerk kunnen de verkoop en verdere ondersteuning zoveel mogelijk dicht bij de klanten worden gerealiseerd.

Bart Verstraete: “In België hebben we een dealernetwerk met geschiedenis, al was het alleen maar omdat Yanmar al ontzettend lang minigravers bouwt. Het netwerk is niet groot en was van oudsher sterk gericht op bouwmaterieel. Maar aangezien de compacte Yanmar-machines zich uitstekend lenen voor greenkeeping en landscaping, zijn we in deze sector steeds actiever aan het worden. En met ‘we’ bedoel ik onze op dit vlak meer gespecialiseerde dealers, zoals Cebeko, FM Bouwmachines en Gecimat.”

Actueel zijn de drie splinternieuwe, robuuste minigravers SV15VT, SV17 VT en SV19 VT met hun Stage V motor en combinatie van kracht met compactheid, waardoor ze met name in de groensector tot hun recht komen.

Optimale after sales service

Julien Lefebvre voorziet een groeiende vraag naar compacte machines en verwacht dat klanten hogere eisen gaan stellen aan de after-sales service: “Dat maakt dat we onze regionale organisaties moeten versterken door een betere dekking in de overige delen van België. Een afstand van 50 kilometer vind ik maximaal, en daar zijn we bijna.” 

Bart Verstraete noemt Cebeko een goed voorbeeld van geslaagde aftersales service: ”In Torhout hebben ze fulltime aftersales mensen aan het werk. Je kunt daar bijvoorbeeld je machine in service geven tijdens vakanties, ideaal.”

De kracht van Yanmar schuilt volgens Julien Lefebvre niet alleen in de kwalitatief hoogstaande machines, maar ook en vooral in de vele aanbouwdelen. “Door het nauwe contact tussen dealer en klant begrijpt Yanmar de wensen van die eindgebruikers en vertaalt die in handige producten. “Dat geldt niet alleen voor het ‘ijzer’, maar juist ook voor zaken als onderhoud, financiering, garantie en dergelijke. Een langere garantieperiode kan financieel aantrekkelijker zijn voor de klant, zo is de gedachte. Daarom loopt het nieuwe programma tot maar liefst 6 jaar. Ook aan andersoortige ‘tailor made’ oplossingen op financieel gebied wordt gewerkt.”

Regiodirecteur Frankrijk en Benelux Julien Lefebvre voorziet een groeiende vraag naar compacte machines en verwacht dat klanten hogere eisen gaan stellen aan de after-sales service.

Constante stroom aan innovaties

Een andere kracht van Yanmar is de constante stroom aan innovaties, zoals de krachtige en duurzame C50R-5A roterende rupsdumper, waarmee min of meer wordt gevierd dat Yanmar al een halve eeuw compacte dumpers bouwt; de met een Stage V motor uitgeruste, extreem krachtige B75W-5 bandenkraan en zijn onlangs gepresenteerde grote wiellader-broer, de zeer efficiënte V120. Actueel zijn ook de drie splinternieuwe, robuuste minigravers SV15VT, SV17 VT en SV19 VT met hun Stage V motor en combinatie van kracht met compactheid, waardoor ze met name in de groensector tot hun recht komen.

Een andersoortige innovatie is het track-en-trace systeem SmartAssist Remote, waardoor de dealer sneller kan ingrijpen en daarmee hoge reparatiekosten en onverwachte stilstand voorkomen. Bovendien levert het de gebruiker – het bedrijf – meer informatie op over de inzet van het materieel en kan het zelfs worden ingezet om bij diefstal een machine sneller terug te halen.  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Thomas Goossens

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel je graag meer over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details