NLFR

Platform voor de tuin- en groenprofessional
Software en digitalisering in de groene sector: een langzame (r)evolutie
3D-visualisaties zijn waardevol om klantvertrouwen te winnen.

Software en digitalisering in de groene sector: een langzame (r)evolutie

In de snel veranderende wereld van vandaag spelen software en digitalisering een cruciale rol in vrijwel elke industrie. Die trend sijpelt ook door in de groensector. Ook hier gebruiken bedrijven steeds vaker geavanceerde softwareoplossingen om hun (backoffice)-activiteiten te stroomlijnen. Om op die manier efficiënter te opereren, resources te optimaliseren en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk te verkleinen. Maar loopt het écht zo’n flinke vaart? Of is de sector eerder afwachtend? We staken ons licht op bij enkele belangrijke spelers die bergen verzetten als het gaat over digitalisering (én automatisatie).

(Kosten)efficiënter beheer van bedrijfsactiviteiten

Een van de meest opvallende voordelen van digitalisering in de groene sector is de mogelijkheid om bedrijfsactiviteiten efficiënter te beheren. Bedrijven maken gebruik van geautomatiseerde processen om de planning van werkzaamheden, resourcebeheer en onderhoud van groenvoorzieningen te verbeteren. Dit resulteert in een verhoogde productiviteit, verlaagde operationele kosten, betere allocatie van middelen… kortom, in hogere winstgevendheid.

Peter Van Wijnaerde, director brand strategy bij Teamleader: “Je kent dat wel. Heel wat bedrijven, groot en klein, hebben nog aparte programma’s voor zowat alles in de backoffice. Voor de planning gebruiken ze dan nóg andere software, zoals Outlook of Excel. Ook de werkbonnen hangen daar nog ergens tussen. Je kunt een einde maken aan deze administratieve rompslomp door één geïntegreerd programma te gebruiken dat alle aspecten van administratie, logistiek, planning… behandelt. Door zo’n geïntegreerd systeem is alle informatie automatisch beschikbaar – meestal gewoon online en te bekijken vanop zowat elk toestel, inclusief mobiele telefoon – en wordt het voortdurend bijgewerkt met de meest recente gegevens. Het tijdrovende proces van het doorzoeken van verschillende programma’s op verschillende plaatsen behoort daarmee tot het verleden. Het uiteindelijke doel? Bureautijd zoveel mogelijk beperken, zodat er meer tijd overblijft voor jouw passie.”

Van 2D naar 3D.

Digitalisering = automatisering?

Digitalisering en automatisering zijn twee verwante begrippen, en worden vaak door elkaar gebruikt. Maar ze hebben verschillende betekenissen en toepassingen binnen de context van technologie en bedrijfsprocessen. In het kort: digitalisering gaat over de overgang van analoge naar digitale informatie, terwijl automatisering draait om het gebruik van technologie om taken te automatiseren. Deze twee concepten kunnen echter met elkaar verbonden zijn, aangezien geautomatiseerde processen vaak gebaseerd zijn op digitale gegevens, en digitalisering kan leiden tot meer mogelijkheden voor automatisering.

Chris van den Berg, chief commercial officer bij FacilityApps: “Bij het digitaliseren van papieren processen kunnen we bijvoorbeeld denken aan specifieke taken, zoals het digitaal afmelden van het werkprogramma voor hoveniers, het toevoegen van foto’s, het verstrekken van tekstverklaringen, en het plannen van losse opdrachten. Digitalisering wordt bovendien steeds meer gestuurd door opdrachtgevers, zoals steden en gemeenten. Die nemen geen genoegen meer met al dan niet afgetekende papiertjes, maar willen alles netjes digitaal kunnen opvragen, bijvoorbeeld bij geschillen. Deze digitalisatie leidt direct tot efficiëntieverbeteringen voor de gehele organisatie, en de kosten van deze overgang worden meestal binnen enkele maanden terugverdiend.”

“Zodra een bedrijf volledig gedigitaliseerd is, opent zich de mogelijkheid voor verdere automatisering. Hierbij kan gedacht worden aan het optimaliseren van routes, bijvoorbeeld door gebruik te maken van sensoren die de vulgraad van vuilnisbakken meten of grondvochtigheidssensoren die aangeven wanneer bomen water nodig hebben.”

Technologie biedt een ‘helicopter view’ voor strategische beslissingen.

Reduceren van CO2-uitstoot met geavanceerde track & trace

In de groene sector schakelen heel wat bedrijven over op machines met hybride of elektrische aandrijving. Er is echter ruimte voor verdere verbetering en uitbreiding om op die manier het volledige potentieel van elektrische voertuigen te benutten.

Hilde Lavrijssen, marketing & design bij All-Connects nv: “De digitalisering van bedrijfsvoering met track & trace-technologie biedt aanzienlijke voordelen, zoals het verbinden van mobiele bedrijfsassets zoals voertuigen en mobiel materieel in één softwareapplicatie. Dit stelt bedrijven in staat om locatie, gebruik, en onderhoud van assets te monitoren, wat leidt tot efficiënter gebruik en kostenbesparing. Bovendien bevordert het een verantwoordelijke rijstijl bij chauffeurs, wat resulteert in lagere brandstofkosten en een betere eco-score. De technologie biedt ook een ‘helicopter view’ voor strategische beslissingen. Daarnaast vermindert bewust chauffeursgedrag de CO2-uitstoot. Het maximaliseren van het gebruik van bedrijfsassets door efficiëntie te meten helpt bij het bepalen van de capaciteit van het machinepark.“

Digitalisatie leidt direct tot efficiëntieverbeteringen voor de gehele organisatie.

Van 2D naar 3D. Na de bouwsector, nu ook de groene sector?

Na de bouwsector, waar 3D en bij uitbreiding het BIM-model een significante vooruitgang op zowat elk gebied betekende, is het groeiende belang van 3D-visualisaties in projectpresentaties, met name in de tuinarchitectuur, niet meer te negeren. 3D-visualisaties zijn namelijk waardevol om klantvertrouwen te winnen. Denk hierbij aan het verbeteren van communicatie, het prikkelen van de verbeelding van klanten, het creëren van een professionele uitstraling, en het vermogen om ontwerpen snel aan te passen. 

Valerie Symoens, zaakvoerder Symovisio: “Het maken van kwalitatieve 3D-beelden vereist natuurlijk veel tijd, kunde en vaardigheid, waardoor uitbesteding zeker te overwegen is. Dat levert gebruikelijk heel wat tijdsbesparing op, en de resultaten zijn ontegensprekelijk beter, waardoor toegenomen klanttevredenheid het uiteindelijke resultaat zal zijn.”

“Bovendien tonen klanten een grotere betrokkenheid bij projecten dankzij de mogelijkheid om deze via 3D vanuit verschillende hoeken te bekijken, wat zorgt voor een diepere connectie met het ontwerp. Het presenteren van projecten met 3D-beelden levert een aanzienlijke ‘wow-factor’ op, waardoor de presentatie opvallender en ‘memorabeler’ wordt. Bovendien is er een toenemende vraag om tuinen, zelfs als die al in aanleg zijn, in 3D te visualiseren. Dit wordt niet alleen gedaan om het project beter te begrijpen, maar ook als een marketingtool om tuinontwerpdiensten te promoten, wat de waarde en aantrekkelijkheid van deze diensten verhoogt. Win-win!”

Een – ‘gezond digitale’ – toekomst voor de groene sector

Samengevat: digitalisering en de daarbij horende automatisering hebben absoluut de capaciteit om de groene sector naar een nieuw tijdperk van efficiëntie en duurzaamheid te leiden. Dit draagt bij aan kostenbesparing, verbeterde samenwerking en het ondersteunen van milieuvriendelijke maatregelen. Toch is het proces meer te omschrijven als een geleidelijke ontwikkeling dan als een radicale omwenteling. Naarmate de digitale transformatie doorgaat, zullen zij die deze omarmen de vruchten plukken en zich sterker positioneren voor de uitdagingen van een veranderende wereld. Dat staat vast!  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details