NLFR

Platform voor de tuin- en groenprofessional
Nieuwe software voor rechtstreekse input vanop de werf
Een handig en overzichtelijk knoppenmenu maakt het gebruik op de werf eenvoudig.

Nieuwe software voor rechtstreekse input vanop de werf

Iedereen weet dat het er op de werf al eens chaotisch aan toe gaat. Er is onduidelijkheid over de inplanting van bepaalde elementen, de communicatie met de klant loopt stroef, notities en papieren gaan verloren, werken lopen onverbiddelijk uit. Al die zaken staan een vlotte en kostenefficiënte projectopvolging in de weg. Wie ook op locatie de touwtjes stevig in handen kan houden, heeft dan ook een bijzonder concurrentieel voordeel.

Het gebruik van aangepaste en geautomatiseerde software voor onder meer calculatie, nacalculatie en personeelsbeheer is intussen al enigszins ingeburgerd. Dergelijke oplossingen stroomlijnen het bureauwerk en zorgen ervoor dat er kostbare tijd vrijkomt voor de werken op het terrein. De voordelen zijn duidelijk. 

Echter, waar het vaak stokt, is de connectie tussen buiten en binnen. Alle informatie die eerst via personen of formulieren tot op het bureau moet geraken, loopt immers het gevaar verloren, vergeten, vertraagd of vervormd te worden. Zelfs het meest performante softwaresysteem kan dergelijke hiaten niet opvangen. Tenzij dat systeem rechtstreeks vanop het terrein toegankelijk wordt gemaakt.

Planningsoverzicht in VisionMobile.

Pionier

Het Nederlandse Infogroen streeft er al meer dan dertig jaar naar bedrijven in de groensector met behulp van specifieke businesssoftware naar een hoger niveau van efficiëntie te tillen. Wat eind jaren 80 begon met relatief eenvoudige calculatietoepassingen, is vandaag uitgegroeid tot een ruim aanbod aan modulaire softwareoplossingen, afgestemd op tuinaannemers, openbare groendiensten, beschutte werkplaatsen en boomkwekerijen.

Twintig jaar geleden al lanceerde het bedrijf een eerste mobiele oplossing voor op de werf. “Dat was indertijd uiteraard nog een groot en duur ding,” geeft commercieel directeur en mede-oprichter John Willemsen toe, “maar gaandeweg zijn we met de hardware en software mee geëvolueerd. Begin dit jaar lanceerden we de nieuwste versie: VisionMobile. Dat is een eenvoudige app die op elke smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden en rechtstreeks toegang biedt tot onze geïntegreerde bedrijfssoftware GroenVision.”

De werfleider krijgt vanop afstand toegang tot alle actuele plannen en documenten met betrekking tot het project.

Eenvoudig meer controle

Willemsen omschrijft VisionMobile zonder verpinken als de heilige graal van de bedrijfsautomatisering. “We leggen niet zomaar één lijntje van buiten naar binnen, maar meerdere tientallen. Zo krijgt de werfleider vanop zijn smartphone of tablet bijvoorbeeld toegang tot alle plannen en documenten met betrekking tot het project. Afspraken die op locatie met de klant gemaakt worden, kunnen rechtstreeks in het dossier opgenomen en zelfs afgetekend worden. Elke arbeider kan zelf uren en extra werkuren boeken, en dreigt een project enorm uit te lopen, dan zal de werfleider dat met VisionMobile als eerste opmerken; niet de administratief bediende op kantoor.”

Essentie van de functionaliteit en meerwaarde van de app, is dat alle aanpassingen in VisionMobile ook meteen centraal worden opgeslagen. “Zo heeft iedereen te allen tijde zicht op de meest actuele stand van zaken, ongeacht of hij zich op het kantoor, de werf of onderweg bevindt.” Om alles eenvoudig en overzichtelijk te houden, werd er flink geïnvesteerd in de user interface. “Niet alleen verhogen rechtstreekse koppelingen met onder meer de camera, gps en telefoonfunctie van mobiele toestellen de functionaliteit, maar het hele menu werd ook herdacht en aangepast aan de noden op de werf. Daarvoor lieten we onze klanten zelf input leveren en testdraaien”,
aldus Willemsen.

Niet meer klungelen met briefjes. Iedereen kan zijn werkuren en materieel rechtstreeks in de app registreren.

In de taal van de klant

Die connectie met de klant en het werkveld, is voor Infogroen overigens een evidentie. Zo werden beide oprichters van het bedrijf zelf als hovenier opgeleid en start elke samenwerking met een uitgebreide doorlichting van de noden en werkprocessen van het tuinaannemingsbedrijf in kwestie. “We gaan er prat op dat we de taal van onze klant spreken”, zegt Willemsen. “Dat betekent onder meer dat we elke softwarepakket op maat samenstellen en dat we daarbij de nodige flexibiliteit inbouwen. Denk aan een dynamische nacalculatiemethodiek, aangepast aan de schaal van het project, of de mogelijkheid om aan elke gebruiker van VisionMobile een specifiek toegangsniveau toe te kennen. Maar het betekent ook aandacht voor de lokale wetten, regelgevingen en omstandigheden. Aangezien we intussen al ruim twintig jaar actief zijn op de Belgische markt, kunnen we in ieder geval met zekerheid stellen dat we ook de taal van de Belgische tuinaannemer machtig zijn.”

Meer informatie op www.groenvision.nl of www.vision-mobile.nl  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details