NLFR

Platform voor de tuin- en groenprofessional
Verantwoordelijkheden binnen de tuinsector
Bart Verelst

Verantwoordelijkheden binnen de tuinsector

Een aanzienlijk gedeelte van de Vlaamse oppervlakte wordt in beslag genomen door particuliere tuinen: net geen tien procent. Als dit één compact geheel zou zijn, dan zou het om een perceel van 135 km² gaan. Dát perceel is het actieterrein van de tuinaannemers. 

Hoewel de overheid hier vaak beide oogjes dichtknijpt, moeten we als professionele tuinaannemers waken over de conditie van die particuliere tuinen. Een overdosis stikstof is snel gegeven als de overheid niet toekijkt, hetzelfde geldt voor het gebruik van pesticiden en het al dan niet rooien van bomen. Het is belangrijk dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt en dat te allen tijde de juiste beslissingen genomen worden. 

Wie de regels aan zijn laars lapt, kan een boemerangeffect verwachten. Concreet uit zich dat bijvoorbeeld door het vergunde quotum verharding te overschrijden en een grotere oppervlakte te beklinkeren dan toegestaan is. In dat geval kan de rechtspraak eisen dat de tuinaannemer voor eigen rekening het teveel aan bestrating uitbreekt. Zulke ongemakken kunnen vermeden worden door op voorhand de plannen, vergunningen en eventuele restricties te bespreken met de klant. 

Het is ook onze taak om de klant een beetje te sensibiliseren. Een groot, egaal terras aan de achtergevel van de woning is mooi, onderhoudsvriendelijk en vaak een ‘uitbreiding’ van de woonkamer. Toch is het niet onbelangrijk om de klant erop te wijzen dat zo’n grote verharde oppervlakte ’s zomers – onder invloed van de verzengende zonnestralen – heel erg kan opwarmen. In die mate zelfs, dat er van afkoeling nauwelijks sprake is: de nachten zijn kort en warm. Het idee van op een koel terras te gaan zitten als de zon achter de horizon is, wordt een mythe. De bestrating doet dienst als een soort steengrill, die de warmte vasthoudt en verkoeling geen kans geeft. Het is aan de professionele aannemer om een geschikt voorstel te doen; vaak is dat een compromis tussen wat  de opdrachtgever initieel in gedachten had en de suggesties van de uitvoerder. 

Het is vaak een beetje wikken en wegen, en soms moeten er stevige argumenten op tafel gelegd worden, maar goede afspraken maken goede klanten. En: tevreden klanten zijn nog steeds de beste reclame, zeker in onze sector.  

Bart Verelst
Tuinexpert

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?