NLFR

Platform voor de tuin- en groenprofessional
Tien Valse Christusdoornen als sluitstuk op heraanleg Mediaplein
Door een deel van de posts in te korten werden variaties in de dikte van het onderliggende beton opgevangen.

Tien Valse Christusdoornen als sluitstuk op heraanleg Mediaplein

De Antwerpse stationsbuurt onderging de voorbije jaren een ware metamorfose. Niet alleen kreeg de achterzijde van Antwerpen-Centraal er met het nieuwe hoofdkantoor van DPG Media een architecturale landmark bij, maar ook het ooit zo verguisde Kievitplein kreeg een nieuwe identiteit als jong, dynamisch en groen Mediaplein. Dat wordt komende winter met de aanplant van tien Valse Christusdoornen voltooid.

Het Antwerpse Mediaplein is gelegen in de voetgangerszone aan de achteringang van het station Antwerpen-Centraal. Het bevindt zich bovenop een ondergrondse parkeergarage, maar is zelf, met uitzondering van hulp- en ordediensten, niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. In het midden van het plein werd de voorbije maanden een verhoogde zone aangelegd, waarop uiteindelijk zitbanken en de tien loofbomen van het type Gleditsia triacanthos ‘Skyline’ geplaatst zullen worden. 

Om deze bomen de optimale groeiomstandigheden te bieden, riep studiebureau Infrabo de hulp in van TreeBuilders, dochterbedrijf van GreenMax en gespecialiseerd in het ontwerp en de levering van het TreeParker boombunkersysteem op het openbaar domein.

In totaal werden meer dan 1.500 TreeParkers geplaatst en met rijke teelaarde afgevuld.

Boombunkers

“Over de volledige oppervlakte van het plein werden TreeParker boombunkers geplaatst”, vertelt Joris De Coster, internationaal consulent bij TreeBuilders. “In totaal gaat het om meer dan 1.500 TreeParkers, die afgevuld werden met rijke teelaarde. Zij vervullen een dragende functie en zorgen zo niet alleen voor één grote, onverstoorde doorwortelbare ruimte onder de verharding, maar voorkomen ook dat de grond onder invloed van dagelijks gebruik gecompacteerd wordt. In combinatie met de beluchting, bewatering en boomverankering, betekent dat dus dat de bomen blijvend kunnen genieten van grond, water en lucht. In dit geval werd alles zodanig berekend, dat de bomen tot tweehonderd jaar kunnen uitgroeien.”

Om schade aan de rand van het verhoogde plein en de bestrating rondom te vermijden, werd langs alle zijdes nog een Tree Root Guide geleidingssysteem tegen de borduren geplaatst. 

“Deze scheidingswanden zijn voorzien van geleidingsribben, die de jonge boomwortels loodrecht naar beneden dirigeren. Zonder deze speciale profilering zouden de wortels langs de wand kunnen gaan circuleren, met kans op het ‘bloempoteffect’. En dat zou dan weer een gebrekkige stabiliteit van de boom tot gevolg kunnen hebben.”

Om insijpeling in de ondergrondse parking te vermijden werd de volledige oppervlakte afgesloten met een vijverfolie.

Parking als extra complexiteit

Zowel bij de initiële studie als bij de uiteindelijke aanleg van de boombunkers bleek de onderliggende parkeergarage de nodige complexiteiten met zich mee te brengen. 

De Coster: “De bomen hebben water nodig, maar tegelijk moet je natuurlijk te allen tijde vermijden dat er water uit het systeem in de betonconstructie van de parking terechtkomt. Daarom werd de volledige oppervlakte afgesloten met een vijverfolie en werd er een bewateringssysteem voorzien.”

De boombunkers zorgen voor één grote, onverstoorde doorwortelbare ruimte onder de verharding.

Eerder onverwacht waren de niveauverschillen bovenop de parking. 

“De betonnen constructie was blijkbaar niet overal even dik, met als gevolg dat we die fluctuaties met ons systeem moesten opvangen. Hadden we oorspronkelijk allemaal units van 80 cm hoog voorzien, dan bleek dat we op sommige plaatsen maar 70 cm ter beschikking hadden. Omdat TreeParkers een modulair systeem is, waarvan de posts bovendien gemakkelijk op lengte te verzagen of te produceren zijn, konden we dat gelukkig snel oplossen. Van de 1.514 units werd er zo uiteindelijk één derde ingekort tot 70 cm, zonder dat de werf daarvoor moest stilvallen of vertraging opliep.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?