- Algemeen
- Productinformatie
- Tuinbeheer
- Land- & tuinbouwmachines
- Sport- & golfterreinen
- Zwemvijvers & -baden
Met hellingmaaiers, klepelmaaiers, tuinfrezen, loopmaaiers en ruwterrein-loopmaaiers, is het merk erg in trek bij hoveniers.
“Tachtig procent van ons Orec cliënteel bestaat uit hoveniers”, vertelt Gerben Lozeman, derde generatie zaakvoerder van het familiebedrijf in Nederland. Het bedrijf werd in 1952 door zijn grootvader opgericht en vertegenwoordigt tal van grote merken in Nederland, België en Duitsland. Ferrari, Gianni Ferrari en Grashopper zijn een aantal merken die via een groot dealernetwerk verkocht worden — enkele van deze merken ook in ons land.
Het Japanse merkt Orec, dat in de jaren tachtig de overstap naar Europa maakte, wordt al bijna dertig jaar door Lozeman vertegenwoordigd in Nederland. De zaakvoerder hoefde dan ook niet lang na te denken, toen het Japanse bedrijf aanklopte met de vraag of hij ook de verkoop in België voor zijn rekening wilde nemen. Deze positie was vacant geworden, nadat de wegen van EuroGarden en Orec van elkaar waren gescheiden.
Ruwe terreinen
“Wij zien veel mogelijkheden in Vlaanderen en Wallonië”, zegt Lozeman. “België is toch wat landelijker dan Nederland, en kent meer wilde natuur.” Het zijn juist deze ruwere gronden waar de lichte en robuuste maaiers van Orec het best tot hun recht komen. De maaiers worden veelal ingezet voor het maaien van steile hellingen, braakliggende terreinen of hoogstaand gras. De productlijn van Orec omvat loopmodellen zoals hellingmaaiers, ruwterrein-maaiers, klepelmaaiers en gazonmaaiers met opvangzak. Daarnaast heeft Orec een breed gamma aan zitmaaiers voor ruw terrein. Hoewel hoveniers de belangrijkste doelgroep vormen, worden de freesmachines ook inzetbaar in fruit- en groentebedrijven. De machines zijn in verschillende series beschikbaar.
“Orec is het neusje van de zalm”, begint Lozeman zijn lofzang op de machines. “Zij zijn bijvoorbeeld pionier met hun tweewielige klepelmaaier. Die is door Orec ontwikkeld en gold daarna als voorbeeld voor andere makers van tuinmachines. Zij zijn echt voorloper op het gebied van innovatie en besteden veel tijd en aandacht aan verbeteringen van het aanbod.”
Als onderdeel van de rebranding, waarbij Orec zijn band met de natuur wil benadrukken, worden de machines vanaf dit jaar in de groene kleur uitgevoerd. Voorheen werden de machines in rode kleuren op de markt gebracht.
Lozeman geeft aan voor de verkoop van de tuinmachines gebruik te willen maken van het bestaande dealernetwerk in België. “De bestaande dealers hebben veel tijd en energie geïnvesteerd in het opbouwen van merkbekendheid van Orec. Zij hebben de kennis en reserveonderdelen in huis, en staan in contact met potentiële klanten. Maar ook dealers van onze andere merken in België komen in aanmerking.”
Wel brengt de nieuwe importeur nieuwe accenten aan in de verkoopstrategie. Waar er voorheen voornamelijk werd ingezet op de loopmaaiers, wil Lozeman ook de ruwterrein-maaiers en hellingmaaiers onder de aandacht brengen. Het biedt daarbij demonstratie-ondersteuning aan de dealers aan. “Op die manier kunnen dealers die niet zo’n machine op voorraad hebben, toch tegemoet komen aan de vraag van de klant. Wij kunnen bij interesse samen met een demo-machine naar de klant toe”, legt Gerben uit.
Totdat het dealernetwerk in België geformaliseerd is, kunnen hoveniers en verkopers van tuinmachines via de vakhandel de machines aanschaffen of een demonstratie aanvragen