Groenbeheer gaat vandaag veel verder dan enkel maaien of snoeien. Duurzaamheid, ergonomie en technologie maken steeds vaker het verschil. Dat bewijst de samenwerking tussen STIHL en De Winning, een Limburgs maatwerkbedrijf dat meer dan 270 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tewerkstelt. “Wij willen vooruit met duurzame oplossingen, en STIHL denkt actief met ons mee”, zegt Rik Decelle, operationeel directeur bij De Winning.
De relatie tussen STIHL en De Winning begon jaren geleden als een klassieke klant-leveranciersverhouding. Vandaag is dat uitgegroeid tot een nauwe samenwerking, met proactieve ondersteuning vanuit de fabrikant. “Door de veranderende markt en klantbehoeften merkten we dat er steeds meer nood was aan extra service en ondersteuning op maat van de eindklant”, vertelt Thomas Van Loon, Pro Solutions Manager bij STIHL. “Daarom hebben we de afdeling Pro Solutions opgericht. Zo kunnen we grote klanten zoals De Winning helpen met technisch advies, demo’s en opleidingen. En op die manier kunnen we sneller inspelen op wat er leeft in het werkveld.”
De Winning werkt vanuit drie vestigingen in Limburg (Genk, Lummen en Hechtel-Eksel) en stelt meer dan 270 mensen tewerk met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Het bedrijf voert natuur- en groenzorg uit voor lokale besturen, het Agentschap Natuur & Bos en de Vlaamse Landmaatschappij. “Voor de dagelijkse gang van zaken blijven we onze dealers nodig hebben”, zegt operationeel directeur Rik Decelle. “Maar voor strategische keuzes en technologische vernieuwing is onze samenwerking met STIHL zeer belangrijk.”

Duurzaamheid is een speerpunt bij De Winning. Het bedrijf gebruikt meer dan 700 STIHL-machines: kettingzagen, bosmaaiers, heggenscharen… “We besteden veel aandacht aan efficiënt en ecologisch gebruik. Enkele jaren geleden zijn we samen met STIHL gaan kijken naar de elektrificatie van ons machinepark”, legt Decelle uit. “Dat gaat verder dan de overstap naar accu-machines. Ook ergonomie, trillingswaarden en geluidsreductie zijn voor onze medewerkers zeer belangrijk.”
Samen met STIHL stelden ze ook een plan op om te werken met duurzamere brandstoffen, zoals Motomix ECO 20, goed voor een CO2-reductie tot 25 procent. Zelfs praktische zaken, zoals machines veilig en efficiënt bijvullen met duurzame jerrycans, maken deel uit van het traject. “Een klant als De Winning houdt ons scherp”, zegt Van Loon. “Ze dagen ons uit om te innoveren en fungeren tegelijk als praktijklabo. Hun feedback is ontzettend waardevol.”
Ook digitalisering speelt een steeds grotere rol. Via het ‘STIHL connected’-platform verzamelt De Winning gebruiksdata van haar machines. “Zo kunnen we onderhoud beter plannen, correct gebruik opvolgen en kosten besparen”, zegt Decelle. “Onze techniekers volgden bovendien de opleiding Workshop Manager bij STIHL, zodat ze machines correct kunnen uitlezen en herstellen.”
“Ons doel is om alle machines van De Winning te koppelen aan STIHL connected”, vult Van Loon aan. “Zo kunnen ze nog gerichter en duurzamer werken.”


De Winning draagt bewust omgaan met materiaal hoog in het vaandel. “We proberen eigenaarschap te creëren per toestel”, zegt Decelle. “Wie zich verantwoordelijk voelt voor een machine, gaat er zorgvuldiger mee om. Dat verlengt de levensduur en het komt ook de veiligheid ten goede.”
STIHL ondersteunt dit proces met demo’s, testmomenten en zelfs prototype-evaluaties. Van Loon: “We betrekken de medewerkers van De Winning actief bij productontwikkeling. Hun rechtstreekse feedback op nieuwe modellen, zoals een bosmaaier of heggenschaar, is goud waard.”
Wat begon als een praktische samenwerking is intussen uitgegroeid tot een partnerschap gebaseerd op vertrouwen, innovatie en gedeelde waarden. De Winning wil in 2025 een volledig CO2-reductieplan implementeren, met STIHL als belangrijkste partner. “Een grote uitdaging, maar met STIHL aan onze zijde kunnen we echt het verschil maken. Voor onze medewerkers, voor onze klanten en voor het klimaat”, besluit Decelle.
Neem dan rechtstreeks contact op met Andreas STIHL NV.
		    
		        Contact opnemen