Platform voor de tuin- en groenprofessional
Drainix Traffic van Deschacht: duurzame waterdoorlatende verharding voor zwaar verkeer
Omdat zowel de verharding als de fundering waterdoorlatend blijven, is de impact op het omringende groen minimaal.

Drainix Traffic van Deschacht: duurzame waterdoorlatende verharding voor zwaar verkeer

Deschacht, bouwhandel en specialist in riolering en watermanagement, lanceert een baanbrekende oplossing: Drainix Traffic. Alhoewel, ze is net niét baanbrekend, want deze nieuwe waterdoorlatende verharding is speciaal ontworpen voor zware belasting. Na het succes van de oorspronkelijke Drainix komt deze innovatieve variant tegemoet aan de toenemende vraag naar robuuste, waterdoorlatende oplossingen voor industriële toepassingen.

Volgens Brecht De Meyer, Business Unit Manager Wegenbouw bij Deschacht, is de ontwikkeling van Drainix Traffic een logische volgende stap: “Met de introductie van Drainix Traffic bieden we aannemers en groenprofessionals een oplossing voor situaties waar waterdoorlaatbaarheid cruciaal is, maar waar ook zware belasting een rol speelt. Denk aan containerparken, industrieterreinen en andere zones waar intensief verkeer plaatsvindt.”

Drainix Traffic heeft een hoogte van 20 centimeter en kan geplaatst worden met een dubbele wapening. “Deze ijzersterke constructie zorgt ervoor dat het product bestand is tegen zware voertuigen en intensief gebruik”, aldus De Meyer. “Waar de klassieke Drainix zich vooral richt op lichtere toepassingen zoals parkeerterreinen en groenvoorzieningen, biedt Drainix Traffic een oplossing voor wegen en terreinen waar zwaar materieel dagelijks passeert.”

Drainix Traffic heeft een hoogte van 20 centimeter en kan geplaatst worden met een dubbele wapening.

Duurzaam waterbeheer

Een van de grootste voordelen van Drainix Traffic is de bijdrage aan duurzaam waterbeheer. De Meyer: “In tegenstelling tot traditionele betonverharding laat deze innovatie water door de volledige structuur heen infiltreren, tot aan de ondergrond. Dit voorkomt wateroverlast en draagt bij aan een natuurlijke watercyclus. De waterdoorlaatbaarheid van Drainix Traffic bedraagt 25 procent, wat net iets minder is dan bij de klassieke Drainix met zijn 30 procent. Maar dankzij de grotere dikte en de dubbele wapening kunnen we wel voldoen aan de vereisten voor zware belasting. Het verschil in waterdoorlaatbaarheid ten opzichte van de oorspronkelijke Drainix wordt ruimschoots gecompenseerd door de verhoogde draagkracht.”

Eerste afgewerkte projecten

De eerste leveringen van Drainix Traffic vonden plaats in februari 2025. Aannemers en groenprofessionals toonden onmiddellijk interesse, onder meer vanwege de veelzijdige toepassingen. Niet alleen industriële bedrijven, maar ook steden en gemeenten zien de voordelen van deze innovatieve verharding.

“We merken dat gemeenten almaar vaker kiezen voor duurzame oplossingen die bijdragen aan een beter waterbeheer”, geeft De Meyer aan. “Met Drainix Traffic kunnen ze hun wegen en parkeerterreinen waterdoorlatend maken, zonder in te boeten op stevigheid en levensduur. Bovendien speelt Drainix Traffic in op de strengere regelgeving rond waterbeheer. Want voor nieuwe of heraangelegde verhardingen groter dan 40 vierkante meter gelden strikte eisen op het vlak van waterinfiltratie. Drainix Traffic biedt hiervoor een praktische oplossing zonder dat dure bijkomende voorzieningen zoals infiltratiebekkens nodig zijn.”

Voordelen voor groenprofessionals

Voor professionals in de groensector biedt Drainix Traffic aanzienlijke voordelen. De Meyer legt uit: “Omdat zowel de verharding als de fundering waterdoorlatend blijven, is de impact op het omringende groen minimaal. De fundering wordt niet gecompacteerd bij zwaar verkeer, wat de natuurlijke infiltratie van regenwater bevordert. Ook goed om weten is dat Drainix Traffic duurzaam geproduceerd wordt, namelijk uit gerecycleerd materiaal. Dat maakt het niet alleen een functionele, maar ook milieuvriendelijke keuze.”

“Groendiensten van steden en gemeenten kiezen vaak voor waterdoorlatende verhardingen om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Drainix Traffic past perfect binnen deze strategie. In vergelijking met traditionele klinkers of asfalt biedt Drainix Traffic een langere levensduur en lagere onderhoudskosten.”

Unieke marktpositie

Met Drainix Traffic onderscheidt Deschacht zich als innovator op de Belgische markt. De Meyer: “Aannemers kunnen nu een betonnen plaat van 20 centimeter hoog plaatsen die waterdoorlatend is. Dit was tot voor kort nauwelijks mogelijk. Onze Deschacht-oplossing biedt veel meer toepassingen dan voorheen. En ze zorgt ervoor dat waterdoorlatende infrastructuur ook voor zwaar verkeer een haalbare kaart is.”

Volgens De Meyer zal Drainix Traffic in de toekomst een belangrijke rol spelen bij infrastructuurprojecten waar zowel duurzaamheid als robuustheid vereist zijn. “We blijven innoveren en luisteren naar de behoeften van onze klanten. Drainix Traffic is daar een uitstekend voorbeeld van.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten