NLFR

Platform voor de tuin- en groenprofessional
Met de auto door een wadi? Dat kan!
Een wadi dient om het regenwater langzaam te laten infiltreren in de ondergrond, maar in vele gevallen wordt hij enorm diep gemaakt om voldoende water te kunnen bufferen en gebeurt de infiltratie op een zeer kleine oppervlakte.

Met de auto door een wadi? Dat kan!

Met de TerraViva® plantsubstraten richt Acterra zich vooral op berijdbaar gazon en ondergrondse groeiruimtes voor bomen in stedelijke gebieden. Wadi’s en waterdoorlatende verhardingen zijn door de versnelde klimaatveranderingen noodzakelijke inrichtingsmethodes van de openbare ruimte geworden. Ook in de particuliere tuin groeit het besef om zijn eigen steentje bij te dragen. “Door de ruimte beter te benutten kun je een wadi veel efficiënter maken”, vertelt Bart Geerts, zaakvoerder van Acterra, dat de TerraViva® substraten produceert.

Doorheen de jaren zijn de berijdbare gazonmengsels van Acterra geëvolueerd van een monotone begroeiing in gras naar samengestelde mengsels met vooral tredbestendige planten. Belangrijk, want het belang van ontharding en de integratie van meer groen wordt alsmaar groter. Elke maatregel die besturen en particulieren nemen om openbare ruimtes, woningen en tuinen klimaatbestendiger te maken, maakt een verschil. Een interessante en veel gebruikte toepassing in dat verhaal zijn wadi’s (Water Afvoer Drainage Infiltratie). Een wadi is een met grind en zand gevulde kom of bekken dat zowel water kan vasthouden als laten infiltreren. 

Wadi’s en waterdoorlatende verhardingen zijn door de versnelde klimaatveranderingen noodzakelijke inrichtingsmethodes van de openbare ruimte geworden.

“Wadi’s zijn in vele gevallen de opoffering van een duur stuk grond in een verkaveling of en bedrijfsterrein”, nuanceert Bart Geerts. “Ze dienen om het regenwater langzaam te laten infiltreren in de ondergrond, maar vaak worden ze enorm diep gemaakt om voldoende water te kunnen bufferen, en gebeurt de infiltratie op een zeer kleine oppervlakte. Daardoor zijn de zijkanten zeer steil, wat het onderhoud moeilijk maakt. Na enkele jaren is de wadi een verruigde oppervlakte waar kettingzagen aan te pas komen om deze weer netjes te maken. Vooral in openbare ruimtes wordt de wadi daardoor een onveilig en vuil gegeven, dat alleen een negatieve bijklank begint te krijgen.”

Gecombineerde oplossing

“Door een wadi mag je lopen, maar hij mag niet zwaar belast worden. Je kunt er bijvoorbeeld niet met een auto over rijden want dan wordt de bodem gecompacteerd en ondoorlatend”, klinkt het op de website www.blauwgroenvlaanderen.be. Een stelling die volgens Bart Geerts niet helemaal klopt: “Acterra heeft een oplossing ontwikkeld waarbij waterinfiltratie en een berijdbare weg gecombineerd worden. Zo kan de beschikbare ruimte beter benut worden. Door de evacuatieweg/brandweg rond bijvoorbeeld een bedrijf dertig centimeter lager te leggen dan de groene ruimte errond, kan er in heel de weg water worden gebufferd. Zelfs als er water in de wadi staat, kan er nog met voertuigen door worden gereden zonder verzakking of het risico om zich vast te rijden. Een win-winsituatie dus.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details