Voor een tegel in zandsteen, een marmeren blad of een muur in breuksteen in een tuin of terras belandt, heeft die al duizenden kilometers afgelegd. Achter elk stuk natuursteen schuilt een hele reis. Om producten aan te bieden die kwalitatief en eerlijk zijn, maakt Stone deel uit van het IMVO-initiatief TruStone. Samen met andere importeurs werkt het bedrijf stap voor stap aan een meer verantwoorde toeleveringsketen. Vanuit dat engagement reisde product- en marketingmanager Kristof T’Sjoen in september naar de Indiase provincie Rajasthan.
In 2019 ondertekenden de leden van de Benelux Natural Stone Association het IMVO-initiatief TruStone. IMVO (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) betekent ondernemen met aandacht voor mensenrechten, arbeidsomstandigheden en milieu. “Het doel van TruStone is transparantie creëren en samen een vuist maken tegen de schendingen van milieu en mensenrechten bij de winning van natuursteen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika”, vertelt Kristof T’Sjoen, product- en marketingmanager van Stone. “Als individueel bedrijf kan je daar weinig aan veranderen, maar als sector wel. Door samen te werken kunnen we kinderarbeid en gedwongen arbeid uitsluiten, drinkbaar water en sanitair voorzien, en eerlijke lonen en traceerbare productie garanderen.”
Veilige processen leiden tot kwalitatieve en betrouwbare producten. Daarom engageert Stone zich actief in stakeholdermeetings, laat het externe audits uitvoeren bij leveranciers en werkt het samen met lokale ngo’s zoals Arisa. Net als in 2023 trok T’Sjoen afgelopen september opnieuw naar Rajasthan, samen met een Belgische collega-importeur. “Tijdens ons vorige bezoek bezochten we enkele fabrieken waarmee we samenwerken”, vertelt hij. “Sindsdien is er veel veranderd. Er kwamen duidelijke regels rond verloning en registratie van werknemers, en er zijn veiligheidsmiddelen en grievance committees ingevoerd. Er zijn echt stappen gezet.”
Tijdens het recente bezoek ging de delegatie dieper in de supplychain, met name de groeves, de cobble yards en de homeworkers. Stone werkt er samen met Arisa, dat als brug fungeert tussen Belgische importeurs en lokale ngo’s. Samen zetten ze projecten op die op elk niveau van de keten verbetering brengen. “We bezochten health & education centers die opleidingen geven over persoonlijke beschermingsmiddelen en medische zorg aanbieden. Naast opleidingen voor mijnwerkers en werknemers in de cobble yards, zetten ze ook in op onderwijs voor kinderen. Door lokale communities te betrekken, maken we een bredere impact, ook bij homeworkers”, legt T’Sjoen uit. “Door de toeleveringsketen tot op dat niveau in kaart te brengen, vermijden we misbruik, zoals woekerleningen.”
“Twee jaar na ons eerste bezoek zien we duidelijke vooruitgang”, besluit T’Sjoen. “Samen met onze partners willen we dit verbetertraject verder uitbouwen. Zo kunnen onze klanten erop vertrouwen dat onze producten eerlijk zijn ontgonnen.”