Platform voor de tuin- en groenprofessional
VDMA 24994 stelt strikte veiligheidseisen voor brandwerende kluizen voor lithiumaccu’s

VDMA 24994 stelt strikte veiligheidseisen voor brandwerende kluizen voor lithiumaccu’s

Lithium-ionaccu’s zijn niet meer weg te denken uit landbouw- en tuinmachines. Maar foutief gebruik of opladen brengt risico’s mee op brand of explosie. Fabrikanten, ondernemers en verzekeraars zoeken daarom naar oplossingen die écht veiligheid garanderen. De nieuwe norm VDMA 24994 biedt hierin houvast. Remco van Kuilenburg, algemeen directeur van Seefion, legt uit waarom deze norm de nieuwe standaard wordt en hoe zijn bedrijf daar vandaag al op vooruitloopt.

“Het toenemende gebruik van lithium-ionaccu’s in land- en tuinbouw maakt veilige opslag belangrijker dan ooit”, zegt Remco Van Kuilenburg. “Veel van de bestaande oplossingen kunnen een accubrand echter niet echt tegenhouden. De VDMA 24994 verandert dat. Het is de eerste testnorm die vertrekt vanuit een reëel risico: thermal runaway, waarbij een accu spontaan ontbrandt of explodeert.”

Geen theorie, maar bewezen prestaties

De norm, opgesteld door de Duitse VDMA, legt exact vast hoe accukluizen getest moeten worden – inclusief wat ze moeten doorstaan, van extreme hitte tot explosiedruk. “Bij Seefion waren we vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van deze testmethode”, zegt Van Kuilenburg. “Onze kluizen zijn onder meer getest bij MPA Dresden, met echte lithiumaccu’s in een worstcasescenario. We brengen daarbij alle cellen tegelijk tot ontbranding.”

De resultaten spreken boekdelen. “In één test werd een piekdruk van 250 bar gemeten in een gesloten testopstelling – vijfentwintig keer hoger dan bij een test voor een pinautomaat. Toch bleef onze kluis volledig intact: geen vlammen naar buiten, geen rookontwikkeling, en de buitenwand bleef onder 150°C. Alleen zo voorkom je dat het vuur overslaat naar de omgeving”, aldus Van Kuilenburg.

Hoog vermogen, strenge eisen

Een belangrijk onderscheid zit volgens Van Kuilenburg in het vermogen waarop getest wordt. “Wij testen onze kluizen tot 7.000 wattuur, terwijl veel concurrenten bij lagere waarden blijven steken. Dat lijkt misschien een detail, maar in de praktijk maakt het een wereld van verschil – zeker wanneer je meerdere accu’s tegelijk oplaadt. Wij vertrekken vanuit realistische, moderne toepassingen.”

Ook kluizen met dubbele deuren, die door hun constructie extra kwetsbaar zijn bij een explosie, onderwerpt Seefion aan maximale weerstandstests. “We willen geen zwakke plekken. Alleen als een kluis onder alle omstandigheden gesloten blijft, kan je echt spreken van veilige opslag.”

Herkenbare certificering

Kluizen die de test succesvol doorstaan, krijgen een metalen plaatje aan de buitenzijde. “Dat plaatje is officieel uitgegeven door de ECB-S, de European Certification Body. Aan de binnenkant staat bovendien het gecertificeerde vermogen vermeld. Zo weet de gebruiker exact waar de kast toe in staat is. Die transparantie vinden wij essentieel”, zegt Van Kuilenburg.

Volgens hem is het dan ook slechts een kwestie van tijd voordat de VDMA 24994 ook op Europees niveau wordt ingevoerd. “Het CENELEC – het Europees Comité voor Elektrotechnische Normalisatie – heeft intussen een werkgroep opgericht met negen Europese landen om de norm EU-breed te implementeren. Als dat gebeurt, wordt VDMA 24994 dé standaard voor veilige accukasten in Europa.”

Veeleisende verzekeraars

Eén van de redenen waarom dat snel zou kunnen gaan, is de toenemende druk vanuit de verzekeringswereld. “Verzekeraars willen zekerheid”, stelt Van Kuilenburg. “We zien steeds vaker dat ze preventieclausules opnemen waarin expliciet staat dat accu’s ’s nachts alleen mogen worden geladen in gecertificeerde kasten. Ik verwacht dat ze op korte termijn ook letterlijk naar de VDMA 24994 gaan verwijzen.”

Een wettelijke verplichting is volgens hem voorlopig niet nodig. “De markt corrigeert zichzelf. Producenten willen een certificaat omdat klanten erom vragen. En dat is ook goed: zelfregulering werkt sneller dan regelgeving.”

Waardevolle investering

Tot slot heeft Van Kuilenburg nog een duidelijk advies: “Lithium-ionbatterijen kunnen plots en zonder waarschuwing ontbranden. Schade aan de binnenkant zie je vaak niet aan de buitenkant. Daarom moet je ze altijd opladen in een veilige, geteste kast. Alleen zo bescherm je je pand, je medewerkers én je aansprakelijkheid. Investeer dus in een kluis die het vuur daadwerkelijk binnenhoudt. Daarmee win je tijd, bescherm je de omgeving en voldoe je aan de verwachtingen van zowel verzekeraars als brandweer.”

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Seefion B.V..

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer 088-888 6499 E-mailadres info@seefion.nl Website seefion.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten