Fert in Time Europe is in korte tijd uitgegroeid tot een internationale speler in de wereld van innovatieve bodemvoedingsstoffen. Van golfterreinen en voetbalvelden tot landbouw, stadsparken en tuinen: een ultieme bodemkwaliteit staat bij Fert in Time centraal, met een uniek en op moleculen gebaseerd productgamma als basis. “Een goed product laten toepassen op het juiste moment door mensen met de nodige kennis, dat is van kapitaal belang”, vertelt CEO en mede-oprichter Philippe Debougnoux.
Het Brusselse bedrijf Fert in Time profileert zich als een internationale producent, distributeur en ontwikkelaar van de volgende generatie producten voor bodembeheer en plantenvoeding. Die scoren beter qua efficiëntie dan de ‘klassieke’ oplossingen, dankzij formules gebaseerd op moleculen waar enkel zij in hun markt over beschikken. Het productgamma van Fert in Time is onderverdeeld in vijf afzonderlijke maar complementaire groepen: korrelmeststoffen, vloeibare meststoffen, biostimulanten, bodemverbeteraars en wetting agents.
Debougnoux: “Unieke moleculen zijn de basis van alles, dat is onze sterkte. Zonder deze gepatenteerde moleculen zou Fert in Time niet bestaan. We spreken dan over methyleenureum (MU), een groep van verschillende moleculen, maar ook nog andere moleculen waar enkel wij over beschikken. Dat maakt onze producten uniek en de eindgebruiker weet dat. De voorbije jaren bundelden we de krachten met verschillende toonaangevende Europese bedrijven om toestemming te krijgen om hun innovatieve ‘premiumproducten’ exclusief op de markt te brengen in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Polen. Daaropvolgend werd ook een heel distributienetwerk uitgerold, met Brussel als controlekamer.
De patenten op de moleculen zitten uiteraard bij de fabrikanten. Debougnoux: “Maar in verschillende regio’s zijn wij de exclusieve verdeler. We hebben onszelf in deze positie geknokt door in een heel vroeg stadium in deze aanpak en in de moleculen te geloven en te investeren. Investeren is een rode draad. Fert in Time wil steeds een stap voor zijn bij de ontwikkeling van nieuwe moleculen. Hiervoor laat ik mij omringen door de juiste mensen, experts in hun vakgebied. Zo heb ik bijvoorbeeld samenwerkingen met verschillende Europese universiteiten op poten gezet. Uiteraard sta ik ook nauw in contact en overleg met de producenten. En ik ben zelf nog altijd zeer veel op pad om klanten van mijn distributeurs te ontmoeten, zelf bodemstalen te nemen en de situatie ter plekke te analyseren.”
Debougnoux is duidelijk: “Onze producten mikken op een hoger segment. Omdat ze zo uniek zijn en er zoveel onderzoek en maatwerk bij komt kijken, staat er ook een prijs tegenover. We mikken dan ook bewust op grote openbare projecten, golfterreinen en voetbalclubs uit de hoogste divisies. Dat is een bewuste niche die we opzoeken. Aan het unieke en beknopte productgamma koppelen we een zeer kwalitatieve service, met korte communicatielijnen en een persoonlijke aanpak. Want – en dat wil ik heel duidelijk stellen – een kwalitatief gazon is niet enkel het resultaat van een kwalitatief product. Het is een combinatie van verschillende factoren en actoren. Van vooranalyse tot en met toepassing van het product en onderhoud. Een goed product laten toepassen op het juiste moment door mensen met de nodige kennis, dat is van kapitaal belang.”
Voor groenprojecten in steden en gemeenten ziet Debougnoux een belangrijke andere uitdaging. “Het steeds extremere klimaat maakt de zaken niet eenvoudiger”, klinkt het. “De Blue & Green Deal leggen een aantal regels op. Dat is goed, maar wel uitdagend. Zo zullen we veel meer preventief en minder curatief moeten optreden. Ik sta volledig achter die preventieve aanpak, met meer aandacht voor vitaminen, mineralen en natuurlijke hormonen. Maar dat betekent wel dat er op voorhand bij projecten heel goed nagedacht moet worden over de manier waarop groen geïntegreerd wordt, hoe er wordt omgesprongen met hemelwater en hoe de hittestress beperkt kan worden. Ik merk helaas nog al te vaak dat er verkeerde beslissingen genomen worden in dat verhaal.”
Innoveren is geen hol begrip bij Fert in Time. Dat bewijzen de nieuwe producten die momenteel in de pijplijn zitten of reeds gelanceerd zijn. “Zo lanceerden we recent In Time Clinoptilolite, een natuurlijk mineraal van de familie van de tectosilicaten, afkomstig van vulkanische rotsen. Dit unieke mineraal onderscheidt zich van lava door zijn porositeit, met microporiën en mesoporiën die zorgen voor waterretentie en capillaire werking. Daardoor wordt het vochtgehalte van de bodem geoptimaliseerd. Verder brachten we in april ook Leonardiet op de markt, een bodemverbeteraar gebaseerd op heel stabiele koolstofmoleculen en met 34 procent humuszuren en 4 tot 5 procent fulvinezuren. Die laatste hebben een bijzonder effect omdat ze al wortelgroei stimuleren vanaf een bodemtemperatuur van 4 graden Celsius. Naast deze producten zijn er nog twee andere producten die dit jaar nieuw op de markt komen. Er beweegt dus heel wat”, besluit Debougnoux.