NLFR

Platform voor de tuin- en groenprofessional
Strengere emissienormen voor dieselmotoren op komst
TW 230VTR–Petrol.

Strengere emissienormen voor dieselmotoren op komst

In de strijd voor een schoner milieu zet Europa voluit in op een vergroening van motoren. Met de nieuwe EU Stage V-emissie-eisen was het de bedoeling om voor dieselmotoren tussen 25 en 50 pk een fase-out periode te voorzien vanaf juni 2020. Maar de coronacrisis gooide letterlijk roet in het eten. De strengere normen worden van kracht vanaf 1 januari 2022, waarbij vervuilende motoren niet meer verkocht mogen worden. Frank Thomas, medezaakvoerder van Thomas bvba, legt uit wat de impact is op het gebruik van landbouwmachines, houthakselaars en professionele grasmaaiers.

De firma Thomas bvba is in Vlaams-Brabant een gekende naam voor de levering van landbouwmachines. Vanuit de ambitie om te diversifiëren is het bedrijf ook actief in de tuin- en parksector in heel België en Luxemburg. Het cliënteel is uiteenlopend: uiteraard zijn landbouwers een belangrijke doelgroep, maar ook bijvoorbeeld gemeentebesturen, tuinaannemers en verantwoordelijken voor sportcentra en golfterreinen vinden bij Thomas bvba een ruime keuze aan tractoren, maaiers en andere machines.

TW 230HB–Diesel.

Stijgende vraag naar milieuvriendelijke (onderhouds)machines

De laatste paar jaar ziet Frank Thomas bij het cliënteel steeds meer de vraag ontstaan naar milieuvriendelijke machines, al dan niet met een hybride motor. Dat is volgens hem geen toeval. “Vanuit Europa worden de regels qua emissienormen steeds strenger. Door een EU-verordening die striktere eisen oplegt aan vervuilende dieselmotoren tussen 25 en 50 pk, worden steeds meer leveranciers en eindklanten zich bewust van een omslag die gemaakt moet worden. De zogenaamde EU Stage V-emissienorm creëert alleszins een nieuw, boeiend speelveld voor de toekomst.”

Nieuwe features in dieselmotoren

“Voor dieselmotoren van meer dan 50 pk was er al een strengere emissienorm. De nieuwe reglementering voor lichtere motoren – die zeer veel gebruikt worden in tuin- en parkmachines – was al een tijdje gekend bij leveranciers. Dit liet hen toe om andere nieuwigheden aan te brengen aan hun machinepark. Opvallend is bijvoorbeeld dat motoren steeds zuiniger worden, maar toch minstens even krachtig blijven. Uit een liter brandstof kan men meer vermogen halen. Dit is onder meer mogelijk dankzij een elektronische aansturing van de brandstofpomp (lees: hogere inspuitdruk). Dit vergt echter wel het gebruik van zuivere diesel brandstof. Via deze aansturing kunnen fabrikanten ook andere features op het vlak van comfort en rendement integreren in hun machines. Zo kun je bijvoorbeeld via een hydrostatische transmissie het rijpedaal beter laten communiceren met de motor.”

TW 280VGTR.

Benzinemotor als interessant alternatief

Frank Thomas ziet de benzinemotor als interessant alternatief voor de dieselvariant. “Bij onze houthakselaars zien we dat motoren van minder dan 25 pk verrassend krachtig uit de hoek kunnen komen. Het gebruik van een benzinemotor biedt sowieso interessante voordelen ten opzichte van een dieselmotor. Ik denk hierbij aan een lagere uitstoot, minder lawaai (en dus meer comfort voor de gebruiker), een lichtere motorbouw – in aluminium in plaats van een gietijzeren blok bij een dieselmotor – en een lichter chassis, wat dan weer minder trillingen en minder bodemdruk veroorzaakt. De ontwikkeling van performante benzinemotoren hebben we trouwens te danken aan Amerikaanse fabrikanten, omdat in bepaalde staten verrassend lage emissienormen voor landbouwmachines van toepassing zijn”.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details